I.
e. 384-ben született Sztageirában, apja - Nikomakhosz - orvos volt. Valószínűleg
gyermekkorában Arisztotelész sokat tanult apjától, amit a műveiben fellelhető
számos orvosi és biológiai utalás látszik alátámasztani. Galénosz szerint az
orvos családokban felnőtt ifjak boncolni tanultak, feltételezhetjük, hogy Arisztotelész
is részesült ilyen képzésben. Tizennyolc évesen csatlakozott Platón athéni iskolájához,
és Platón haláláig a tagja maradt. Valószínűleg Platónnal a viszonya szívélyes
volt, bár nézeteitől már Platón életében eltávolodott. I. e. 343 - 340-ben elvállalta
az akkor 13 éves Nagy Sándor nevelését. 335 - 334-ben Arisztotelész visszatért
Athénba, és Apollón Lükeiosznak (Farkas Apollónnak) szentelt ligetben bérelt
épületet és itt tanított. Iskoláját ezért néha Lükeiónnak nevezik, néha peripatetikus
iskolának, mivel sétálva tanított. Iskolája az Akadémiához hasonlóan
i. sz. 529-ig működött.
Arisztotelész a tudásnak három fajtáját különbözteti meg (Metafizika E 1., 1025
- 1026): a poiétikus (alkotó), a praktikus (a társadalmi tevékenységeket
irányító) és a teoretikus tudást. A poiétikus tudás a mesterségekben
jelenik meg, a másik kettő együttesen alkotja a filozófiát. Praktikus
tudás az etika és a politika. Ezekkel foglalkozik Nikomakhoszt Etika és Politika
című műve. A teoretikus tudás három ága: a metafizika, a fizika (azaz a természetfilozófia)
és a matematika. Ez utóbbival Arisztotelész nem foglalkozott.
Metafizika című művében ennek a tudománynak többféle meghatározását adja:
a dolgok alapvető okainak tudománya: „a létezővel mint létezővel foglalkozó
tudomány; a szubsztancia általános elmélete; a legfőbb szubsztanciának (az anyagtalan
tiszta formáknak, az Első Mozgatónak, vagyis Istennek) a tudománya, azaz teológia.
Természetfilozófiai főműve, a Fizika
a természeti dolgok arkhéival, mozgásával, a tér és az idő általános filozófiai
kérdéseivel foglalkozik. Az égbolt című munkája a világmindenség egészének
általános leírását tartalmazza.
A logikát Arisztotelész nem önálló tudománynak,
hanem olyan eszközjellegű előzetes tudásnak tartja, amellyel mindenkinek ren-delkeznie
kell, aki tudományos kutatásba fog. Logikai műveinek gyűjteménye ezért kapta
az Organon ('Eszköz') címet. Két legfontosabb logikai irata a Kategóriák
és az Első Analütika, amelyekben a logikai következtetés elméletét fejti
ki.
(Steiger Kornél: Bevezetés a filozófiába - Szöveggyűjtemény alapján )
Platón és Arisztotelész a fizikai
világ dolgait (a létezőket) két összetevőjükre: az anyagi és a formai
elemre szétbontva vizsgálja.
Az anyagi összetevőnek Platónnál nincs saját neve. Általában ilyesféle
körülírás jelöli: "az a dolog, amely részesül egy ideában, és a részesülés
következtében a megfelelő tulajdonságokkal rendelkezik". Arisztotelésznél
kapja meg az anyagi összetevő az elnevezését: anyag (hülé) hordozó (szubsztrátum,
hüpokeimenon).
A formai összetevőt mindkét filozófus
eidosznak ('forma') nevezi. Platón használja továbbá az idea elnevezést
is, Arisztotelész pedig a leggyakrabban a szubsztancia (görögül: uszía)
kifejezést alkalmazza.
(Steiger Kornél: Bevezetés a filozófiába - Szöveggyűjtemény alapján )
Több dialógusban találkozunk ezzel
a típusú gondolatmenettel: egy szép ember különbözik "magától a széptől"
(pl. a Phaidrosz című dialógusban), két tárgy egyenlő volta nem azonos
„magával az egyenlővel" (pl. a Phaidón című dialógusban). Az ember
ugyanis egyrészt nemcsak szép, hanem más is (például férfi, görög, művelt stb.),
másrészt elveszítheti szépségét. "Maga a szép" ellenben egyrészt szép
és semmi egyéb, másrészt sohasem válik rúttá.
Az ilyen, tapasztalatunk számára hozzáférhetetlen, csak az értelmünkkel belátható
létezőket nevezi Platón ideáknak. (Az idea eredeti jelentése:
'alak', 'jelleg'.) Ugyancsak az ideára utal Platón írásaiban az eidosz
('forma', 'fajta'), az uszía ('lét', 'lényeg'), valamint a "maga
a" formájú kifejezés (például "maga a szép": a szép ideája).
Az ideákat Platón azért vezeti be, mert nézete szerint ha föltételezzük a létezésüket,
segítségükkel képesek vagyunk megoldani olyan filozófiai problémákat, amelyek
egyébként megoldhatatlanok.
Egyetlen művében sem adja kimerítő felsorolását
annak, hogy mi mindennek tulajdonít ideát. Annyi bizonyos, hogy az alább fölsoroltaknak
van ideájuk:
viszonyok (egyenlő, kisebb, nagyobb, stb.);
matematikai idomok (háromszög, kör, gömb, stb.);
érzetminőségek (hideg, meleg, fekete, fehér, stb.);
elemek (tűz, víz, föld, levegő);
értékek (szép, jó, stb.);
fajták (ember, ló, stb.).
Nem mindegyik dialógusban esik szó valamennyi ideatípusról. Például a Phaidónban
csak a viszonyok, érzetminőségek és értékek ideájáról olvasunk.
A természeti világ dolgai és lényei részesülnek az ideákban. Például Szókratész
igazságos voltát úgy magyarázhatjuk, hogy ő részesült az igazságosnak az ideájában.
Ily módon a részesülés elemzésekor a következő három elemet kell megkülönböztetnünk:
Két olyan kérdés van, amelyre Platón művei alapján nem tudunk válaszolni:
Több dialógusban találkozunk arra vonatkozó mitikus utalásokkal, hogy az ideák az Olümposzon vagy a Hadészban léteznek, ám a szövegből nyilvánvaló, hogy ezek a kijelentések metaforák. A részesüléssel kapcsolatban Platón szintén figyelmeztet arra, hogy ez nem valamiféle reális folyamat, amely a természetvizsgálat eszközeivel és fogalmaival kifejezhető volna.
(Steiger Kornél: Bevezetés a filozófiába - Szöveggyűjtemény alapján )
A szofisták és Szókratész is alkalmazták
a filozófiai párbeszédet, a dialógust. Ez a műfaj érett formáját Platón
műveiben nyerte el.
A filozófiai dialógus eredetileg nem két különböző nézetű ember kölcsönösen
érvelő eszmecseréje, hanem szigorúan szabályozott, kérdés-felelet formájú párbeszéd
a kérdező (mester) és a válaszoló (tanítvány) között. A kérdező irányított kérdések
sorozatában fejti ki nézeteit. Például:
- Létezik valami, amit melegnek nevezel?
- Igen.
- Talán a tűz az?
- Nem.
- Hanem ugye más a meleg, mint a tűz?
(Vö. Phaidón 103d)
A válaszoló feladata az, hogy jelezze egyetértését, egyet nem értését vagy azt a tényt, hogy nem érti a kérdést - de ahhoz például nincs joga, hogy elkezdje kifejteni saját álláspontját a fölvetett kérdéssel kapcsolatban. A beszélgetést mindvégig a kérdező vezeti. A dialógus lépései a következők:
A Phaidón l00b-105c például
egy ilyen, hosszabb bizonyítást tartalmaz, amely azzal kezdődik, hogy "remélhetőleg
kimutathatom ... hogy miért halhatatlan a lélek" - és azzal fejeződik be,
hogy "Halhatatlan tehát a lélek".
A kérdések formájában történő levezetés során a tanítvány csak akkor nyilváníthat
ellenvéleményt, ha a levezetés egyik tagját inkonzisztensnek véli az alaptétellel.
Például a Phaidón 103a-ban egy megnevezetlen közbeszóló tesz így.
A dialógus a filozófiai gyakorlásnak is eszköze volt. Arisztotelésztől tudjuk
hogy Platón iskolájában, az Akadémián a hallgatók előre megadott témákról folytattak
dialógusokat úgy, hogy a helyszínen lett kijelölve a kérdező és a válaszoló,
akik a beszélgetés végén szerepet cserélve esetleg újra kezdhették ugyanannak
a témának a megbeszélését.
Összegyűjtünk néhány érvet, amelyet
Arisztotelész hozott fel a platóni klasszikus ideaelmélet és annak tanítványai
által továbbfejlesztett változata ellen.
A létezők olyan legáltalánosabb
nemekbe oszthatók, amely nemek további nemek - gyűjtőfogalmak - alá már nem
sorolhatók. A létezők legáltalánosabb nemeit Arisztotelész kategóriáknak
nevezi, és különböző műveiben összesen tíz kategóriát sorol föl (egyik művében
sem adja a kategóriák kimerítő felsorolását). A tíz kategória közül egy vonatkozik
önálló létezőre, ez a szubsztancia kategóriája. A többi kilenc
kategória önállótlan létezőre vonatkozik, ezt a kilenc kategóriát együtt
attribútumoknak nevezzük: mennyiség, minőség, hely, idő,
helyzet, birtoklás, cselekvés és az elszenvedés.
Az attribútumokat abban az értelemben tekinthetjük önállótlan létezőnek, hogy
csak egy szubsztanciával együtt fordulhatnak elő, pl. egy mennyiség csak egy
szubsztancia mennyisége lehet.
A szubsztancia, melyet elsőként említettük
a kategóriák között, két alcsoportra osztható, az elsődleges szubsztanciákra
(pl.: Szókratész), illetve másodlagos szubsztanciákra (fajokra, pl.: ember).
Arisztotelész szerint minden másodlagos szubsztancia egy-egy tudományt jelöl
ki, amelynek a tárgyául szolgálhat, ezzel szemben beszélhetünk a szubsztancia
általános tudományáról. A szubsztancia általános tudományát metafizikának nevezzük
(Arisztotelész nem ezzel, hanem az első filozófia kifejezéssel illette,
a metafizika későbbi elnevezés). A metafizika azt vizsgálja, hogy mik
a szubsztancia alkotórészei, és mik azok az általános okok, amelyekkel a szubsztancia
keletkezése és létezése magyarázható. Arisztotelész négy ilyen okot különít
el: anyagi ok, formai ok, ható ok és cél-ok. Figyelembe kell vennünk, hogy Arisztotelész
a forma (eidosz) kifejezést két értelemben használja. Egyrészt formai oknak
a dolog megjelenését tekinthetjük, másrészt a formai oknak van egy általánosabb
jelentése, miszerint formai oknak nevezzük a formai okot (az előző jelentésében),
a ható okot és a cél-okot együttvéve. Fontos, hogy ezt a két jelentést szem
előtt tartsuk, mivel az arisztotelészi szövegek értelmezésénél nem elhanyagolható
szerepet játszik.
[részletek a Kategóriákból, a Nikomakhoszi etikából és a Metafizikából]
Gyakorlásképpen oldjuk meg a következő ismétlő kérdéseket, ami Szókratész, Platón és Arisztotelész filozófiájával kapcsolatos anyagot zárja le.
Steiger Kornél: Bevezetés a filozófiába - Szöveggyűjtemény;
Budapest, Holnap Kiadó (több kiadás)
David Ross: Arisztotelész; Budapest, Osiris Kiadó 1996
A. C. Grayling: Filozófiai kalauz; Budapest, Akadémiai Kiadó, 1997; 235-236.
oldal és 239-242. oldal
Arisztotelész: Organon; Budapest, Akadémiai Kiadó 1979
Arisztotelész: Nikomakhoszi etika; Budapest, Magyar Helikon 1971
Arisztotelész: Metafizika; Budapest, Hatágú Síp Alapítvány 1992
Platón összes művei; Budapest, Európa Könyvkiadó, 1984