ÉSZLELÉS
2. Felismerés
Alakfelismerés, vonalas rajzok is, kategóriához rendelés, rejtett tulajdonságokra
következtetés
A felismerés korai szakaszai
Marr:
- korai: tárgyleírás primitív alkotórészekkel (retinán adott intenzitáseloszlás,
vonalak, élek, szögek)
késői: ezen leírások összehasonlítása a különböző kategóriákba tartozó
tárgyak alakleírásával majd a 'legjobb' kiválasztása)
Kérgi vonásdetektorok
- Hubel és Wiesel: egysejtes vizsgálatok, receptív mező
- Egyszerű sejtek: bizonyos irányú és helyzetű egyenes,
Komplex sejtek: irány,
Hiperkomplex sejtek: irány, hossz, egyéb hiperkomplex sejtek: pl. sarkok,
szögek
V vonások észlelése
- Treisman: kiugró -primitív- vonások (K: "görbe vonal keresése):
hossz, világosságkontraszt, görbeség, szín és irány
A vonások közötti viszonyok
- pl.: T-betű leírása egy vízszintes és egy függőleges vonalból, vagyis az
egész több, mint a részek összessége
A megfeleltetési szakasz és a konnekcionista modellek
Egyszerű hálózatok
- az információt konnekciók egy hálózata őrzi, aktiváció, csomópontok, serkentő
és gátló kapcsolatok, McClelland és Rumelhart, párhuzamos feldolgozás,
Visszacsatolást alkalmazó hálózatok
- vonások, betűk, szavak szintje, felülről lefelé visszacsatoló összeköttetések,
betűk könnyebb felismerése szókontextusban (több aktiváció)
A természetes tárgyak felismerése és a felülről lefelé irányuló folyamatok
A természetes tárgyak vonásai
- Biederman: primitív geometriai vonások, hengerek, gúlák, kúpok, hasábok,
geonok (a tárgyak jellemző vonásai), geometrikus ionok, 36 elem + térbeli
viszonyok, K: "tárgyfelismerés és a geonok kinyerhetősége" (törölt
részet)
Felülről lefelé irányuló folyamatok és a kontextus
- alulról: input vezérelt, felülről: személy ismeretei és elvárásai irányítják
- kontextus, többértelmű inger (öregasszony-fiatal nő ábra), időbeli kontextus,
elvárás, motívum
- fixációs pontok: ismerős szöveg (szakkadikus mozgás)
Felülről lefelé irányuló folyamatok és a szegényes inger
- speciális háttértudás + elvárás -> összehasonlítás a vizuális bemenettel
A felismerés zavarai
- Asszociatív agnózia
látott tágy összehasonlítása a tárolt tárgyleírásokkal -> hiba
- Kategóriaspecifikus problémák
prozopagnózia, alexia, élő dolgok felismerésének képtelensége
A figyelem szerepe
a válogatás folyamata: szelektív figyelem
Szelektív látás
- foveára vetülő tárgy, fixációs pontok, letapogatás, arc: szem, orr, száj,
Posner: K: "tárgy figyelése szemmozgatás nélkül egy jelzőingerrel
jelzett helyen", lehetetlen ábrák
Szelektív hallás
- fejünk elmozdítása a hangforrás irányába, figyelni kívánt üzenetek kiválasztása
mentális eszközökkel, koktélparti-jelenség, nem figyelt inger (a hang fizikai
jellegzetességeire emlékszik főleg) saját nevünk, elhalványítás
Korai, illetve késői szűrés
- korai: azelőtt hagyni figyelmen kívül, mielőtt ismernénk a jelentését,
késői: már tisztában vagyunk vele Hillyard: K: 100 ezred másodperccel
az inger után negatív hullám, Lackner és Garrett: K: "kétértelmű
szó (tank), nem figyelt fülbe pl. tartály"
A figyelem idegrendszeri alapjai
- poszterior: téri viszonyok, fali lebeny + bizonyos kéreg alatti területek,
anterior: egyéb tulajdonságok, frontális lebeny, cinguláris kéreg, Corbetta
és mtsai: K: "figyelemáthelyezés PET - fali, piros szín felé PET - anterior
+ látókéreg"
Mi az, ami alapján Marr megkülönböztette a felismerés korai és késői szakaszait?
Mire érzékenyek az egyes vonásdetektorok?
Mi alapján különböztette meg Treisman a primitív vonásokat?
Hogyan kapcsolódik ez a Hubel-Wiesel féle megfigyeléshez?
Gondold végig az első fejezet idevágó részeit is (az interdiszciplináris megközelítések
közül a megismeréstudományinál van a konnekcionizmusról szó) figyelembe véve,
hogy mit is jelent a konnekcionizmus?
Mi Biederman elmélete?
Hol lépnek be a folyamatba a felülről lefelé ható folymatok?
Milyen jelenségeket képes ez a szempont jól magyarázni?
Mi az a koktélparti jelenség?
Gondolj végig egy- egy igazoló kísérletet mind a korai, mind a késői szűrés
mellett!
Próbáld meg alaposan végiggondolni a 152. lap alján kezdődő kísérletet is! Ez
nem szokták könnyen megérteni. Ha nem megy ne legyél rest írni egy mailt, vagy
a fórumon bedobni a témát!
Milyen idegrendszeri képletek játszanak szerepet a figyelemben?
Mi alapján gondolhatjuk ezt?
- teszt -