René
Descartes (Renatus Cartesjus) (1569-1650) a hagyományra irányuló szkepszist
az ész (latinul ratio) magas fokú tiszteletével kapcsolja össze felvilágosult
életművé. Descartes az egzakt természettudományok eredményeit és a matematika
módszerét alkalmazza. Filozófiájának további felvilágosult mozzanatai az én
hangsúlyozása és a lehető legnagyobb bizonyosságra való törekvés. Az újkori
filozófia egyik fő vonulatát alapozza meg a megismerő énhez való szkeptikus
visszanyúlással. Módszerének alapjait Descartes az „Értekezés az ész helyes
vezetésének módszeréről című munkájában fejti ki. Eszerint:
- minden előítéletet kerülve csak azt kell igaznak elismerni, ami tisztán és
világosan felfogható („clare et distincte percipere),
- a problémákat részekre kell bontani, amennyire csak lehetséges,
- a legegyszerűbb tárgytól „mintegy fokozatosan kell a bonyolultabb felé
haladni,
- a rendszer teljességét felsorolással kell biztosítani.
Ezt a matematikától és logikától kölcsönvett módszert tetszés szerint kiválasztott
tárgy vizsgálatánál lehet alkalmazni. A cél: eljutni az „egyszerű természetekhez
(analitikus módszer). „Ezeknek közvetlen evidenciával beláthatóknak kell lenniük
(intuíció). Az ilyen ismeretből („certe et evidenter cognoscere)
kell a következtethető tételeket dedukálni, azaz levezetni. A descartes-i filozófia
tulajdonképpeni kiindulópontja a kételkedés. Descartes, módszerének megfelelően,
olyan támpontot keres, amely nem vonható kétségbe. Ebből kiindulva kíván azután
kényszerű következtetésekkel bonyolultabb, de vitathatatlan igazságokhoz jutni.
A hat elmélkedés - „Meditatjones de prima philosophia - közül az elsőben
Descartes a pusztán valószínű „saját összes véleményének megdöntését tűzi
ki célul. Gondolkodásának egész fundamentumát aláássa, és nemcsak az érzéki
észlelésben kételkedik, hanem az emlékezet teljesítményében és végül s legevidensebb
dolgokban is. „Nem lehet még az is, hogy tévedek, valahányszor a kettőt és a
hármat összeadom? Hiszen lehet, hogy az Isten avagy egy gonosz és fondorlatos
szellem, a „genius malignus az embert mindenben félre akarja vezetni.
Descartes végül a kételkedés során beleütközik a legevidensebbe és a kétségbevonhatatlanba:
az a gondolkodó én létébe. Az ént még a kételkedésben is előfeltételezni kell.
„Azt figyeltem meg, hogy mialatt úgy akarnék gondolkodni, hogy minden hamis
legyen, mégis szükségszerűen nekem, aki azt gondolta, valaminek lennem kell
és mivel észrevettem, hogy az az igazság, hogy gondolkodom, tehát vagyok, oly
szilárd és biztos, hogy... a szkeptikusok sem képesek megcáfolni, így el tudom
fogadni ezt az igazságot az általam keresett filozófia első elvének.
Ez az én azonban az öntudat bizonyosságának foglya
maradna, ha s kételkedés által szétrombolt viszonyt a külvilághoz nem állítaná
helyre. Descartes-nak ez az istenbizonyíték által megdönthetetlenné váló ítéletek
keretében sikerül. Itt saját tudatának képzeteiből (idea) indul ki és ezzel
közvetve Canterbury-i Szent Anselm ontológiai érvéhez csatlakozik. Az eszmék
vagy magából a tudatból vagy a külvilágból származnak, vagy egy fensőbb instancia
ültette azokat belénk. Isten eszméjénél a külvilág mint forrás elesik, mert
a külvilág egyáltalán nem képes tiszta képzeteket nyújtani. Önmagából kiindulva
sem képes a tudat az Isten eszméjéhez eljutni: „Bár rendelkezem a szubsztancia
képzetével, hiszen magam is szubsztancia vagyok, ez azonban nem lehet a végtelen
szubsztancia képzete, mivel magam véges vagyok. Ilyen képzet csak valóban végtelen
szubsztanciából keletkezhet. Ezt az az érv támasztja alá, hogy az ok mindig
nagyobb realitást rejt magában, mint az okozat. Ezért nem lehet az ontológiailag
alacsonyabb eszme oka a magasabbnak, az isteni szubsztanciának. Az Isten eszméje
„idea innata, azaz velünk-született eszme. Az ilyen eszmék fogalmát egyrészt
az a pszichogenetiksi közelítés fejti ki, amely szerint az ilyen képzeteket
Isten ültette a lélekbe. Másrészt ezeket Descartes egyáltalában a legbiztosabb
képzeteknek minősíti: ezek az egységes eszmék s külvilágtól függetlenül találhatók
a tudatban. Így a legnagyobb világosság és Descartes szerint a legmagasabb fokú
bizonyosság illeti meg őket. Isten eszméje továbbá nemcsak az abszolút szubsztanciális
és az aktuálisan végtelen tulajdonságát foglalja magában.
Az igazság még inkább hozzátartozik az „ens perfectissimum-hoz,
a beteljesült léthez, a hazugság és a csalás a hiányból származik. Ezért a „genius
maligntes hipotézise is összeomlik. Isten igazsága garantálja a világ
és s rá vonatkozó ismeretek helyességét. Különösen a közvetlen evidencia, a
természetes fény nyeri innen végső indokát.
Descartes megvizsgálja az ént, ami a kételyből számára
megmarad és res cogitansként, azaz gondolkodó dologként jellemzi. Ebben egybeesik
a szellem, illetve a lélek, az értelem, illetve az ész. A res cogitans ennélfogva
olyan dolog, „amely kételkedik, belát, igenel, tagad, akar, nem akar, amely
képszerűen is elképzel és érez. Ellenpárja a res extensa, amely a külső
testi világra vonatkozik. A kiterjedés (lat. extensa = kiterjedt) és a mozgás,
továbbá az alak, a nagyság, a számosság, a hely és az idő határozza meg - többek
között - ezeket a külső dolgokat. Ezek a testek elsődleges tulajdonságai. Ezek
továbbá racionálisak, mert mennyiségileg és matematikailag megragadhatók. Démokritosz
felfogásához hasonlóan elválasztja egymástól az elsődleges és másodlagos tulajdonságokat.
A csak elképzelt tulajdonságok másodlagosak, többek között a szín, a szag, az
íz, amelyek minőségi tulajdonságok. A minőségek érzéki felfogása elképzelés
(imaginatio) marad, ezzel szemben a matematikai-mennyiségi az igazi (értelmi)
megismerés (intellectio). Az érzéki észlelés csak szubjektív és homályos benyomásokat
közvetít számunkra a külvilágról, tehát nem a természet valóságos képét nyújtja.
Csak a dolgok elsődleges tulajdonságairól képes az értelem biztos, fizikai jellegű
kijelentéseket tenni. A csak az érzékelésre, mint pl. a szín, az érvényes, „...
hogy a tárgyakon érzékelünk valamit, amelyről nem tudjuk, micsoda, ami azonban
bennünk meghatározott érzést vált ki, amelyet a szín érzékelésének nevezünk.
Az a döntő szerep, amelyet Descartes a józan észnek (lat. ratio) tulajdonít,
indokolja azt a „racionalizmus elnevezést, amit filozófiája és az őt követő
filozófia visel. Ennélfogva az igazság egyetlen garanciája az értelmi tevékenységhez
kapcsolódik. A két szubsztancia tanában - res cogitans és a res extensa - dualizmus
fejeződik ki: A kiterjedt testek és a tiszta gondolkodás két egymástól teljesen
elvált birodalma létezik a világban a nem teremtett és kiteljesedett isteni
léten kívül. „Úgyhogy a test és lélek mivoltát nemcsak egymástól különbözőnek,
hanem bizonyos tekintetben ellentétesnek ismerem meg. Descartes magasra
értékeli azt a szabadságot, amely egy evidens ítélet helyesléséből adódik: „Ha
mindig tisztán látnám, mi az igaz és a jó, akkor sohasem ingadoznék abban, hogy
hogyan ítélkezzem és mit válasszak, akkor teljesen szabad lehetnék. de soha-sem
közömbös.
Descartes antropológiájában is érvényesül a testi és s szellemi
szubsztancia dualizmusa: Az ember mind a két világból részesedik. Descartes
a kettő harmóniáját az emberben az életszellemek tana segítségével akarja megőrizni.
Ezek biztosítják az átmenetet a testiségből a szellembe és megfordítva. Az agyi
tobozmirigyben vezetik át a szellemibe az idegpályák fizikai impulzusait. Descartes
ezzel az emberben az egyesült két szubsztancia szigorú párhuzamosságát posztulálja.
Egy meghatározott testi állapotnak meg kell feleljen egy lelkiállapot. Nagyon
valószínű, hogy a szellemben lévő reflex egyben a leghasznosabb is a test számára.
Szomjúság érzésénél pl. nagy valószínűséggel jó dolog inni. A rendszer hasznosságának
garanciája a jóságos Isten konstrukciója.
Descartes test-lélek problémájából indul
ki az okkazionalisták filozófiai iskolája. Képviselői - mindenekelőtt A. Geulincx
(1624-1669) és N. Malebranche (1638-1715) - azt állítják, hogy a szellem és
a test - mint kettéválasztott szubsztanciák - egyesítése csak Isten beavatkozásával
történhet meg: Isten gondoskodik arról, hogy a testi és a szellemi folyamatok
a megfelelő alkalommal (lat. occasio) párhuzamosan fussanak; a szellemet mintegy
informálja az egyidejűleg végbemenő fizikai eseményről.
J. O. de Lamettrie (1709-1751) elmélete is kartéziánus gondolatokon
alapul: Descartes az állatot bonyolult gépnek tartja, amelytől az ember csak
szelleme által különbözik. Lamettrie ezt s különbséget elveti és az embert is
gépnek tartja.
Baruch (Benedictus)
de Spinoza (1632-1677) egyesek szemében Istentől ihletett, világos, mély filozófus,
míg mások szemében istentelen, homályos panteista gondolkodónak számít. A „Traktátus
az értelem megjavításáról (1677) egyfajta tudományos bevezetőnek számít
az etikához és tanainak módszertani előkészítését szolgálta. Fő művét, az „Etikát
(1677) geometriai módszerrel (lat. „more geometrico demonstrata) fejtette
ki, első írásához, az „A descartes-i filozófia alapelvei-hez (1663) hasonlatosan.
Minden fejezet definíciókból, axiómákból, tételekből áll, bizonyításokkal, következtető
és segédtételekkel, megjegyzésekkel és posztulátumokkal. A matematikai rend
nem a külső formát szolgálja, hanem azt juttatja kifejezésre, hogy a filozófiában
is, akárcsak a geometriában, a legfőbb elvekből minden más tétel levezethető.
Spinoza azt akarja megmutatni, hogy ez a kifejtési forma más, magasabb igazságnormát
igényel, mint amelyik általánosan érvényben van: Ez a kifejtési forma felhagy
az emberi célra irányuló kérdezősködésével. Mert semmi más nem járult hozzá
jobban az ember megszállottságához, mint a cél jellegű gondolkodás, amely szerint
a természetben mindent csak az ember számára hasznosnak az eszközeként lehet
tekinteni. Az „Etikát 5 fejezetre osztja fel, amelyek „Istenről,
„A szellem eredetéről és természetéről, „A szenvedélyekről, „Az
emberi szabadságról és „Az emberi szabadság és az ész hatalmáról
szólnak. Az ember helyett Istennel kell kezdeni, ami azt jelenti, hogy ha az
Istenről alkotott elképzelés hamis, akkor az emberkép sem lehet helyes. „Istent
a definíciókban mint szubsztanciát határozza meg. Továbbá a szubsztanciát úgy
határozza meg, mint „azt, aminek fogalma nem szorul egy másik dolog fogalmára,
hogy abból legyen megalkotva. A szubsztanciát az attribútumok mint tulajdonságok
alkotják, amelyeket az értelem mint lényegeseket ragad meg. Spinoza a szubsztancia
állapotait modusoknak nevezi. A végest akként definiálja Spinoza, ami hasonló
természetű másik által korlátozott. Pl. egy testet végesnek nevezünk, mert mindig
hozzágondolhatunk egy nagyobbat... Azonban a gondolat egyetlen testet sem korlátoz
(mert nem azonos a természetük). Isten ezzel szemben abszolút végtelen létező,
amely semmiféle (korlátozó) tagadást nem foglal magában, tehát végtelen sok
attribútumból áll. Spinoza ebből azt vezeti le, hogy Isten szükségszerűen létezik,
ő az egyetlen szubsztancia, ennélfogva oszthatatlan. A kiterjedt és a gondolkodó
dolgok vagy Isten attribútumai vagy Isten attribútumainak állapotai. Spinoza
tehát először azt határozza meg, hogy ki a végtelen szubsztancia és azután azt,
hogy kik a véges moduszok (a világ és az ember). A különbséget más fogalmakkal
is ki lehet fejezni, mint a szubsztancia és az akcidencia különbségét: natura
naturans és natura naturata; a teremtő természet nem azonos a teremtett természettel.
De: Minden, ami van, Istenben van és semmi sem létezhet és nem fogható fel Isten
nélkül. Arra a kérdésre, hogy vajon ez nem panteizmus-e, Spinoza többek között
a következőképpen válaszol: „Ha léteznek emberek, akik úgy vélik, hogy Isten
és a természet (amelyen tömeget vagy testi anyagot értenek) egy és ugyanaz,
akkor teljes mértékben Tévednek. Az „Isten avagy a természet azonossága
(Deus sive natura) azt jelenti: Isten a teremtő természet (naturans) és minden,
ami létezik, általa lett (naturata) és általa lesz létében megtartva. Ezáltal
minden megismerésnek is Isten attribútumait vagy moduszait kell megértenie és
semmi mást.
A valóság első és utolsó okának kifejtése után az ember metafizikája
következik. Spinoza alaptézise, hogy a kiterjedés és a gondolkodás az egyetlen
szubsztancia attribútumai, amelyet képesek vagyunk felfogni. Ebből következik,
hogy az „eszmék rendje és kapcsolódása ugyanaz, mint a dolgok rendje és kapcsolódása.
A dolgok és eszmék valósága Spinoza szerint csak akkor létezik, ha azokat az
Isten attribútumai magukba foglalják. A testek általánosan Isten moduszai a
kiterjedés attribútuma alatt, az eszmék pedig a tudat attribútuma alatt. „A
gondolkodó szubsztancia és a kiterjedt szubsztancia egy és ugyanaz a szubsztancia,
amelyet majd az egyik, majd a másik attribútumban fogunk fel. Az ember
tekintetében a test és a szellem viszonyát párhuzamosságként fogja fel: ezek
egy individuum két „aspektusát alkotják.
Spinoza ismeretelmélete szerint az emberi szellem eszméi akkor
adekvátak és igazak, ha Istenre vonatkoznak. Minden igaz eszme Istenben van,
mivel az eszmék Isten gondolkodó attribútumának moduszai. Az Igaz eszmék tiszták
és világosak. Igazságuk bizonyosságát is magukban foglalják, mivel az igazságnak
megvan a saját mércéje és nincs semmiféle más kritériuma önmagán kívül (veritas
norma sui et falsi est). „Az eszme adekvátsága tartalmazza... a reálisan létező
dolgokra való vonatkozást... az Istenben tévő eszmék által közvetítetten...
Csak amennyiben gondolkodásunk alapjában Isten gondolkodása, lehetnek az eszméink
adekvátak. (W. Röd) Spinoza a megismerés három módját különbözteti meg:
1. az érzéki, amely affekciók által keletkezik, és amely zavaros és rendezetlen
nemfogalmakat hozhat létre, 2. a racionális, amely közös fogalmakból
következtetve operál, 3. az intuitív, amely „sub specie aeternitatis,
azaz az abszolútumra vonatkoztatva ismer meg. Csak az első megismerési mód lehet
tévedések forrása. Az Etika harmadik részében az affektusokkal foglalkozik,
amelyeket Spinoza „a szenvedélyek mechanikájának egy fajtájaként ábrázol:
„mintha vonalakról, felületekről és testekről volna szó. „Ordine geometrico
demonstrata itt azt jelenti, hogy az emberi cselekvéseket általános törvények
kapcsolják össze egymással. Ezzel kapcsolatosan az első és legfőbb elv így hangzik:
„Minden dolog - amennyire rajta múlik - arra törekszik, hogy létében fennmaradhasson
(conatus sese conservandi). Spinoza 3 alapaffektust tételez fel. A vágyat,
amely az (önfenntartó) ösztön önmaga tudatával együtt, továbbá az örömöt
és a szomorúságot. A többit ezekből az alapaffektusokból vezeti le, pl.
a szeretetet így definiálja: „A szeretet az az öröm, amelyet egy külső ok eszméje
kísér.
Etikailag az affektusok igazi természetének megismerése annak
lehetőségét kutatja, hogyan lehet állhatatos és tökéletes életet folytatni.
Spinoza jónak vagy rossznak azt látja, ami a „hatalmat, azaz az ember
valóságát elősegíti, illetve akadályozza. Az igaz szabadság nem más, mint a
megváltoztathatatlan szükségszerűség belátása. Az ész a maga adekvát megismerésének
mértékében szabadul meg az affektusoktól, amelyek a tökéletesedéstől elválasztják.
Az ember mindent, mint Istenben szükségszerűen megalapozottat ismer meg, és
akkor válik szabaddá, ha beletörődik a világ Isten által meghatározott folyamatába.
A legnagyobb aktivitás tehát a helyes megismerésében áll, amelynek legmagasabb
formája Isten ismerete. Az igaz vallásosság az Isten szeretetében áll (amor
Dei intellectualis).
Spinoza alkalom jellegű írásai közé tartozik a „Teológiai-politikai
értekezés (1670). Bevont ebbe egy korai védekező írást is, amelyben az
ateizmus vádja ellen fordul. Az írás fő célja a filozófia elválasztása a teológiától.
Spinoza ezt módszertanilag viszi keresztül, amennyiben alaptételek sorát alkalmazza
a Biblia magyarázatára, és ezzel megalapozza a modern Bibliakritikát, módszertani,
történelmi és filológiai értelemben. Ezt nem mint teológiai exegézist (szövegmagyarázatot)
hajtja végre, hanem mint egy világtörténelmileg jelentős konkrét szövegen gyakorolt
filozófiai kritikát. A bevezetés előkészíti az állam természetjogi ábrázolását.
Ezzel az a szándéka, hogy megvédje „a filozofálás szabadságát és annak kimondását,
amit az ember gondol. Ez egyrészt a teológiától való elhatárolódásban
történik meg, másrészt az államhatalomhoz intézett követelésben, hogy a belső
békét a gondolkodás teljes szabadságának garantálásával biztosítsák. „Az emberek
többnyire úgy vannak megalkotva, hogy semmit sem viselnek el nehezebben, mint
azt, hogy olyan nézeteket, amelyeket ők igazaknak tartanak bűnnek bélyegezzenek
és gonosztettül róják fel nekik azt, ami őket az Isten iránt való jámborságra
és az emberek iránt való szeretetre indítja. Ennek az a következménye, hogy
megutálják a törvényeket és mindenre merészkednek a hatósággal szemben, s hogy
szemükben nem gyalázat, hanem a legtiszteletreméltóbb dolog lázadásokat szítani
emiatt, s minden lehető gonosztettet megkísérelni. „Az államban mindig
csak szerencsétlen kimenetelű lehet az a kísérlet, amely az embereket, noha
különböző és ellentétes nézetűek, arra akarja szorítani, hogy csupán a legfőbb
hatóságok előírása szerint beszéljenek. Spinoza filozófiájában jelentős
az élet és a tanok impozáns egybeesése, azaz életvezetésének feltétlen igazságossága
fedi tanítása gondolatainak tisztaságát.
Gottried Willielm Leibniz (1646-1716) - univerzális tudós:
diplomata, jogász, történész, matematikus, fizikus és filozófus volt egy személyben.
Nagy Frigyes szerint „önmagában egy akadémia. A logikában a kalkulus gondolata
miatt a modern logika ősatyjának számít: A lehető legegyszerűbb általános eszméknek
egyetemes szimbólumokban kell kifejeződniük, amelyek azután értelmi szavakká
kapcsolódnak össze. További szabályok hivatottak lehetővé tenni ilyen kifejezések
összekapcsolását a matematikai számtani szabályok mintájára. A cél az, hogy
a jövőbeni „számítási hibák tévedései megszűnjenek, azaz a vitás kérdések
számítás alapján tisztázódjanak. Leibniz filozófiájának magva metafizikai problémák
megoldása a monászok fogalmának segítségével. A szubsztancia nem lehet kiterjedt
(ellentétben Descartes „res extensa-jával), mert különben osztható lenne.
Ezért a szubsztancia kritériuma annak hatása. Az ilyen „pontokat nevezi
Leibniz monászoknak. „A monászok tehát a természet igazi atomjai, egyszóval,
a dolgok elemei. Ezeknek az elemi szubsztanciáknak a következő ismertetőjegyei
vannak: 1. nincs alakjuk, mert ez oszthatóságot implikálna, 2.
mint szubsztanciák nem előállíthatók és nem semmisíthetők meg, 3. individuálisak:
egyetlen monász sem azonos egy másikkal, 4. mint önálló lényegek „ablaktalanok.
Egyetlen szubsztancia vagy meghatározás sem hathat rájuk, kifelé vagy befelé.
Mégis állandó belső változásban vannak: a tökéletesség felé irányuló belső hajtóerő,
ún. vágy (fr. appétitions) okozza a folytonos átmenetet az egyik állapotból
a másikba. Ezeket az állapotokat nevezi Leibniz „percepcióknak. Mivelhogy
a monász ablaktalan és mégis kapcsolatban áll az összes többi monásszal, így
azt kell feltételezni, „hogy minden monász élő, belső tevékenységre képes tükör,
amely az univerzumot a saját nézőpontjából ábrázolja. Ebből következik,
hogy minden monász tartalmazza bármely másik monász állapotát. De nem feltétlenül
van ennek tudatában, ugyanis Leibniz különbséget tesz a percepció különböző
fokai között. Az egyszerű, ún. „csupasz monász tartalmazza ugyan az összes
információt a többi monász állapotairól, ennek azonban nincs tudatában, különbözik
ettől az appercepció, amely esetében a percepciót ezen állapot tudata kíséri.
Ebből olyan folyamatosság következik, amely az anyagtól az állati lelken keresztül
egészen az ember reflexív szelleméig nyúlik. Leibniz ezért az állatok - tapasztalaton
nyugvó - korlátozott teljesítményéről beszél, ahogyan az embernél is feltételezi
a tudattalant: „petites (kicsi) perceptions. Leibniz az összes monász
összjátékát az eredendő elrendezésből (harmonia praestabilita) magyarázza. A
monászok kötelékekbe, „aggregátumokba tömörülnek. Ennek mintája az organizmus:
A „központi monász végtelen sok másikkal veszi magát körül, és mint azok
entelechiája tevékenykedik. Általánosságban továbbá minden monász kapcsolatban
áll minden másikkal. Mivel a monászoknak nincs ablakuk, de mindegyik mindegyikkel
együtt tevékenykedik, így a világot Istennek úgy kell elrendeznie, hogy az összes
monász perspektivikus állapota megfeleljen egymásnak. Leibniz legismertebb példája
az óráké, amikor is az előre elrendezett harmóniát a test és a lélek viszonyára
alkalmazza. Két óra szinkronizálása megvalósítható utólagos összeköttetéssel,
vagy újra és újra ismétlődő egymáshoz állítással, vagy átengedhető egy tökéletesen
beállított öntörvényűségnek. Leibniznél csak az utóbbi jöhet számításba. Az
előre elrendezett harmónia nemcsak a Descartes-ot követően vitatott test-lélek
problémát oldja meg. Ez végső soron Leibniz rendszerének magva. Isten kezdettől
fogva olyannak teremtett minden monászt, hogy összhangban álljanak egymással:
„A percepciók sorrendjét az egyes monászokban, mintegy a programjukat, öröktől
fogva Isten állapította meg. Az ember azt mondhatná manapság, hogy minden monászt
az Isten programoz be (R. Specht).
A megismerést tekintve Leibniz rendszere kizárja a tiszta
empíriát, mint a megismerés forrását. Ahhoz az empirista formulához, amely szerint
semmi sincs az értelemben, ami korábban ne lett volna meg az érzékekben, Leibniz
hozzáfűzi: kivéve magát az értelmet, azaz a velünk született eszméket és megismerési
struktúrákat. Az egymást követő tapasztalati adatok puszta felsorolásából csak
valószínű eredmények adódnak, míg az értelmen alapuló megismerés világos és
helyes ismereteket eredményez. Leibniz megkülönbözteti az észigazságokat, amelyek
szükségszerűek és ellentétük lehetetlen, a tényigazságoktól, amelyek csak véletlenek
és ellentétük lehetséges. Az értelmi és tényigazságokkal analóg módon Leibniz
két birodalomból indul ki: a célokokból (a lelkek világa) és a hatóokokból (testek
világa) amelyek harmonikusan összekapcsolódnak. A természet birodalma ugyancsak
harmonizál a kegyelem birodalmával, vagyis az isteni irányítás alatt álló szellemi
és erkölcsi lények közösségével. Isten mindenható, mint az előre elrendezett
harmónia megteremtője, de a szellemeket különösen szoros kapcsolat fűzi hozzá,
mivel tudatosan részesednek Isten nagyságából és jóságából: képesek az Univerzum
rendszerét megismerni és részben utánozni is. Leibniz ezzel elismeri, hogy „Isten
az univerzum gépezetének építője és... a szellemek istenállamának egyed-uralkodója.
Isten létezése továbbá az elégséges alap elve következményének
bizonyul, amelyet Leibniz a kizárt ellentmondás elve mellett minden részmegismerés
alapjának nevez. Azt állítja, „hogy egyetlen tény sem lehet igaz és létező,
és egyetlen kijelentés sem helyes anélkül, hogy ne lenne elégséges alapja annak,
hogy miért van így és nem másképp, bár ezek az okok a legtöbb esetben számunkra
nem ismertek. Az utolsó elégséges alapnak Istennek kell lennie. Ebből
következtet Leibniz továbbá arra, hogy csak egyetlen isteni szubsztancia létezik
és ez egyben tökéletes. Végtelen sok világ lehetséges, amelyek tökéletességük
fokozata szerint jöhetnek létre. Mégis a legjobb elve szerint Isten csak az
egyedül létező, tehát az összes lehetséges közül a legjobb világot teremtette
meg. Ez a világ a többihez képest a belső megfelelés legmagasabb fokát mutatja
fel: „Ezáltal nyerjük a lehető legnagyobb sokféleséget, amely kéz a kézben halad
a lehetőség szerinti legnagyobb renddel, ami azt jelenti, hogy annyi tökéletességet
kapunk, amennyi csak lehetséges.
A „Teodicea (1710) kulcskérdése: hogyan létezik mégis
a rossz a lehető legjobb világban. Ez a mű tartalmazza Isten igazolását a rossz
tekintetében. Leibniz a rossz 3 fajtáját különbözteti meg: 1. a metafizikai
rossz: ez a teremtettségből származik; minden teremtmény tökéletlen, mert különben
teremtőjéhez hasonlóan isteni lenne, 2. a fizikai rosszat (pl. fájdalom,
szenvedés) saját funkciója igazolja; ez lehet hasznos (pl. az individuum fenntartása),
vagy büntetésként szolgálhatja a javulást, 3. az erkölcsi rossz, azaz
a bűn az emberi szabadság következménye és a keresztény megváltás alapja. Isten
ezeket a rosszakat nem akarta, hanem megengedte létezésüket, de a jó messze
felülmúlja őket.
Christian Wolff (1679-1754) érdeme, hogy német nyelvű írásaival
lényegesen hozzájárult a német filozófiai nyelv kialakításához. Rendszere a
leibnizi gondolatok átalakítása és továbbfejlesztése, úgyhogy Leibniz
- Wolff-féle filozófiáról beszélhetünk. Wolff tanítványai ezt a filozófiát
a német felvilágosodás leghatékonyabb tanításává tették. Wolff a filozófiát
úgy definiálja, mint „minden lehetséges dolog tudományát, ahogyan és amiért
azok lehetségesek. A filozófia mint rendszer jelenik meg, amelynek alapját
az ontológia képezi. Elveit - a leibnizi filozófiához hasonlóan - az elégséges
alap és a kizárt ellentmondás elve alkotja, csak Wolff az előzőt az utóbbira
vezeti vissza. Az ontológia mint „első elméleti észtudomány feladata a
tárgyak lehetőségének ellentmondás nélküli megokolása és rendjük magyarázata.
A speciális metafizika - mint teológia, pszichológia és kozmológia - „Istent,
a lelket és a világot kutatja. Az etikában Wolf megfogalmazza a természet
tökéletességéből következő törvényt: „Tedd azt, ami téged és állapotodat tökéletesebbé
tesz és hagyd abba azt, ami téged és állapotodat tökéletlenebbé tesz.
A politika legmagasabb céljának Wolff az általános jólétet nevezi.
A német felvilágosodás további fontos alakjai: Samuel Reimarus
(1694-1768) a kinyilatkoztatáson alapuló vallást viszonylagossá teszi egy deista
észvallás javára: Isten egyetlen csodája az értelmes teremtés. A bibliai csodák
az apostolok kitalálására vezethetők vissza. A természetes vallás garantálja
a boldogságot. A történetfilozófia keretében Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781)
analógiát lát a nevelés és a kinyilatkoztatás között: „Ami az egyes embernél
a nevelés, az az emberi nemmel kinyilatkoztatás. A kinyilatkoztatás eredetileg
Isten „elemi iskolai tankönyve az emberek számára, amelyet most az ész
megvilágít. A vallási dogmatizmus kritikáját Lessing összeköti a vallási toleranciával
és a természetes vallással. Moses Mendellsohn (1729-1786) síkraszáll a zsidóság
emancipációjáért: „Jeruzsálem című művében toleranciát követel a zsidóság
azonos értékű vallása számára.
- vissza -