A keresztény művészetet sajátos módon rögtön a festészetével kell kezdenünk, mert kialakulásának időpontja alatt a művészeti és politikai környezet nem tette lehetővé az összművészetben való elterjedését.
Nagy Konstantin ideje alatti nagylendületű építészeti tevékenységig
nem beszélhetünk egyértelműen keresztény építészetről. A keresztény közösségek
magánházakban éltek és tartották istentiszteleteiket. A ritka építészeti
emlékek közül említést érdemelnek a későbbi - római nevén - titulusok.
Az üldöztetések miatt a kezdeti időszakban - mint minden üldözött művészeti,
vagy politikai irányzat - a hatóságok látóköréből kieső területen bontakozhatott
ki. Ehhez persze szükségük volt a szimpatizánsok segítségére. A római családok
a városfalon kívüli saját földterületükön temetkezhettek. A pogány családok
megengedték a keresztényeknek, hogy ide temetkezzenek. Ezeken a területeken
a hívek szorgos munkával bonyolult folyosó rendszereket ástak ki.
Itt a katakombákban alakult ki a már említett ókeresztény falfestészet.
Ez a festészet sajátosan Rómára jellemző. (Más városok területén is találunk
hasonlót, de egyértelműen Róma a művészeti központ.)
A katakombák festészetéhez szorosan kapcsolódik az ott talált szarkofágokat
díszítő plasztika.
Szimbólumrendszerük a II. - III. század fordulóján kezdett egységesedni, és a IV. század folyamán tisztult le és terjedt el. A mai tudásunk szerint temetőművészetük fénykora a IV. század volt, amikor a vértanú-kultusz a közösségeken belül általánossá vált. A kultuszközpontok a római katakombák voltak, amelyek fontossága a későbbi nagy keleti szentélyekhez vagy martyriumokhoz hasonlíthatóak.
A festészetük legrégebbi példái a II.-III. század fordulóján keletkeztek (Flaviusok
hypogeuma, Domitilia-katakombák, Ampliatus-kripta, Priscilla-katakomba Capella
Greca). Itt még az egyszerűség, a lineáris díszítés, a mérsékelt színek a jellemzőek.
(Ne feledjük ekkor a Pompeji festészeti irányzat az elterjedt.) A falakat és
boltozatokat behálózó vonalak között szimbolikus alakokat "rejtettek el":
Krisztus és hívei, Jó Pásztor és Oransok.
Ezek olyan ikonográfiának a kezdetét jelentik , melyek kezdetben az antik mitológia
elemeivel keverednek - Orpheusz-Krisztus, Nap-Krisztus, vagy keresztény temetkezési
helyen Apolló a Nap szekerén stb...
Díszítőművészetük is keveredett, vagy helyesebben a pogány díszítőművészeten
alapulva jeletésmódosulással jelent meg - pl. az Isola Sacrában - az egykori
volt pogány temetkezésekben elterjedt ikonográfia elemei.
Részlet az ún. Oransok szarkofágjáról. A kecses alak linoman rajzolódik ki a sápadt kékben játszó fehér márványon. Ez a lV. század végi alkotás valószínűleg Karthágóból származik. A Jó Pásztor vagy az Orans alakja mellett a falakon Dánielt ábrázolták az oroszlánveremben, Jónásnak és más prófétáknak a történeteivel együtt, akik a keresztényi utat jelölik követendőnek, szemben a bűnnel, melynek velejárója a halál. Ezeken kívül ótestamentumi történeteket is ábrázolnak - Zsuzsanna története - a már említett antik eredetű díszítőelemek keretében. A III. század közepe felé már klasszikusabb formák ábrázolására törekedtek, s ennek a törekvésnek jó példája a későbbi Priscilla-katakomba velatio-kamrájának híres Oransa, két oldalán Mária a kisdeddel és egy tanítómester. |
Ez a stílus a IV. század végéig követhető nyomon, bár a IV. század második
felében egyéb irányzatok is megjelennek, mint az un. stilo bello .Ennek
legelterjedtebb képviselői a Via Latina katakombáinak festményei. Itt
egymást váltják a keresztény és pogány témájú sírkamrák. Ezek a cubiculák
valószínűleg magántemetők voltak, ahol a család egyes, még pogány tagjai
kitartottak régi hitük mellett.
A század végén megjelentek azok a győzelmi vagy triumfális témák, amelyek
később jellemzője a monumentális egyházi művészetnek. Ilyen pl. a traditio
legis , vagy az apostoloktól körülvett trónoló, győzedelmes Krisztus, és
mellette a Misztikus Bárány ( San Pietro e Marcelino-katakomba).
Az egyházbéke időszakáig nem létezett konkrét keresztény építészet. Az istentisztelet
és a hittel kapcsolatos egyéb dolgok az említett titulusokban - vagy loca
ecclesiastica, Domus ecclesiae, vagy a III. századtól Domus Dei
- zajlottak.
Az egyház III. századi hangtalan létezésével szemben gyökeres változást hozott
Nagy Konstantin 313. évi ediktuma, valamint a császári család támogatásai,
és a határozott elképzelésű egyházpolitika, ami a teokratikus monarchiához
vezetett.
Konstantin "hagyomány teremtő" építkezési lendületét követték az utána
következő későbbi császárok. Konstantin családjának építkezései folyamán alakult
ki a bazilikális szerkezet, amely különösen Rómában terjedt el, illetve
a centrális elrendezésű matyriumok. A martyrium a jeruzsálemi Golgota
hegyén, Krisztus sírja fölé emelt aedicula épületének változata; ez volt a par
excellence maryrium.
A IV. század vége felé az építészetben kialakultak a szigorúan vett szabályok.
Róma mindig elől járt példáival, ám amikor az udvar átköltözött Milánóba kialakult
egy egészséges rivalizáció a két város között, melyet fokozott egy harmadik
igen jelentős város, a 405-től császári udvarhelyként működő Ravenna.
A keresztény templomokat hamarosan, hellenisztikus mintára bazilikáknak
nevezték el. A kialakulásnak eredeti forrása a mai napig is vita tárgya. Egy
biztos, a IV. század folyamán létrejött római bazilika típus háromhajós
volt, apsziszáródással, és nyeregtetővel, boltozat nélkül. A hajókat oszlopok
és árkádívek választották el egymástól, a főhajót magasabbra építették, így
lehetőség nyílott a fényhatások jobb kihasználására. A legkorábbi kereszthajók
a Konstantin-kori épületekben találhatóak - Milánó, Santa Tecla. A kereszthajó
az oltár jelentőségét növelte, és egyúttal a fényhatások segítségével növelte
esztétikai szépségét is.
A Konstantin-féle nagyszabású építkezések jelentősebb példái 312 - 330 között
készültek. 312-319. San Giovanni, 324-390. Szent Péter - bazilika,
Santa Croce, San Pietro e Marcellino - bazilika, Sant ' Agnese
- a mai Santa Costanza.
Figyelemre méltó a Basilica Apostolorum - a mai San Nazaro, amely 382-
ben építetett Abrosius - kereszthajója is, mert később sok esetben ehhez
a példához térnek vissza.
A Szent Ambrus építtette nyolcszög alaprajzú keresztelőkápolnát a Santa Tecla
keleti homlokzatához csatolta 386-ban. Ez az épülettípus a császári temetkezési
helyek prototípusa volt, és az évek folyamán széles körben elterjedt mind
Itália északi részén, mind Nyugat-Európa egész területén.
Míg Milánó új, erős hatású típusokat hozott létre, addig Róma állandósította
a IV.-V. századi épülettípusait. (Ebben az időben - 410-ben - Alarik és gótjai
tették látogatásukat Rómában, melynek eredménye egy kincsekkel megrakott gót
hadsereg és egy kissé kifosztott Róma lett.)
A korábbi császári támogatásokat felváltották az egyházfői támogatások.
Ilyen támogatásból épült a Santa Maria Maggiore 352 és 366 között. Ennek
alaprajza háromhajósra egyszerűsödött, és ez a megoldás újbóli ismétlése a 422
és 432 között épült Santa Sabina in Aventino-bazilika harmóniájának.
A már említett Sta Maria Maggiore-t III. Sixtus pápa átalakíttatta, mozaikdíszítést
kapott, melyet később a 384 és 399 között épült Santa Pudenzianában is
alkalmaztak.
A Rómán kívüli nagy épületegyüttesek közül említést érdemelnek a salonai, a
konstantinápolyi és ravennai. Ravenna 405-től fővárosként fontos irányadója
volt a nyugatrómai birodalom művészetének. A ravennai építkezések az V. század
elején a római - milánói ókeresztény hagyományokat és az exarchátus bizánci
konvenciókat követték. Ennek a vegyes stílusnak az egyik említésre méltó példája
a Santa Croce (402 - 425). Ehhez az épülethez kapcsolódik a Galla
Placidia- mauzóleum, mely nagyrészt a milánói stílust követte. A mauzóleum
eredetileg Szent Lőrincnek szentelt templom volt. Galla Placidia- mauzóleumának
centrális alaprajzát követi Theodorik síremléke a germán jelleget kiemelő sajátosságaival.
Ugyanez az alaprajzi megoldás érhető tetten Neón, vagy az Ortodoxok keresztelőkápolnáján,
ám ennek a megoldásnak a legszebb emléke a ravennai San Vitale- templom
(526 - 547), ahol a jóval későbbi keleti befolyás hatásait megelőlegező elemeket
is találunk.
330-tól Konstantinápoly lett a keletrómai birodalom fővárosa, melyet
Nagy Konstantin alapított. Az 518 és 602 között uralkodó Iusztiniánusz-dinasztia
ideje alatt számos fontos épület született, ám a legkiemelkedőbb építészeti
alkotás a Hagia Sophia (532 - 560) építészeti megoldásaival új fejezetet
nyitott a térlefedés technikájában. A templom alaprajzi megoldása a hosszházas
és a centrális térkompozíció egyesítéséből jött létre, és hatalmas belső
teret fedtek le a csegelyes főkupola segítségével. Az épületet sokszor
átépítették, illetve restaurálták; a mai formáját 1453-ban nyerte el, amikor
török mecsetté alakították át, és kívül minaretekkel egészítették ki.
A Hagia Szophia megőrzi az ókeresztény templomok külső egyszerűségét, bár a
látványt a kupolák sora gazdagítja.
A minareteket és gyámfalakat később a törökök építették hozzá. A külső
egyszerűség azonban csak a gazdag belső tér burka, amelyben a hatalmas kupola
(lent) lebegni látszik a negyven ablakból beáramló fényben, valóságos "mennybolt',
ahogy
a bizánci udvar költői emlegették. A kupola felső részét díszítő iszlám felirat
a XlX. századi Musztafa lzzet Efendi kalligráfus alkotása.
Nagy Konstantin és Iusztiniánusz közti időben készült mozaikok nagy része
elpusztult. Az erre az időre utaló emlékeink csak néhány, a Hagia Sophiában
fennmaradt dekoráció, illetve keresztet ábrázoló mozaiktöredékekre korlátozódnak.
A Nagy Császári Palota hatalmas mozaikpadlóján a mindennapi életből vett
jeleneteket örökítettek meg, friss, közvetlen, és a humort is felhasználó elbeszélő
modorral. Itt azonban találkozhatunk a legkülönbözőbb állatábrázolásokon túl,
a fantasztikum démonjaival is. Ezek a mozaikok egyes feltevések szerint II.
Iusztinianosz uralkodása (685 - 695) alatt készülhettek.
![]() |
Theodora császárné és kísérete (532-547, Ravenna, San Vitale; mozaik) |
Az V. század kiemelkedő emlékei a thesszalonikéi Hagiosz Georgiosz-templomban
kerültek elő. A kör alakú épület bejáratánál elhelyezkedő fülkék boltíveit arany
alapra helyezett vörös mozaikkazetták, gyümölcsök és különféle madarak díszítik.
A kupola alatt végigfutó mozaikfrízen kisázsiai hellenisztikus épületeket találunk,
melyeket keleties fantáziával alakították át.
Ugyan ennek a századnak a közepén készült az ekkor legjelentősebb apszismozaikja,
a thesszalonikéi Hossziosz David-templmban. A mozaik Ezékiel látomását
jeleníti meg.
A Iusztinianosz kori ravennai mozaikművészet remekei kimagasló helyet
foglalnak el az egész korai bizánci festészetben. A San Vitale-templomot
díszítik ilyen, a mozaikművészet elkápráztató remekeit felsorakoztató megoldások.
A lenyűgöző, színekben gazdag, és festészetileg páratlan erővel sugárzó mozaikok
a látogatót egy más dimenzióba kalauzolják, ahol érezhetően jelen van a krisztusi
hatalom.
Az egész mozaikegyüttesre jellemző az igen erős hellenisztikus hatás, és a
frontaneitás. Az arany vagy a kék háttérként való használatának kánonja itt
kialakulni látszik. A Krisztusképek pantokrátori megfogalmazása itt párosult
az építtető személyének fontosságával. A ravennai mozaikművészet legkésőbbi
hatásai a San Apollinare Nuovo kb. 500 és 570 között készült mozaikján
jelentkeznek.
A keleti tartományokban fontos szerephez jut a padlómozaik. Témájuk nem csupán
dekoratív jellegű, hanem sokszor szimbolikus jelentéssel is bír, nagyjából olymódon,
ahogy a katakombák pogánygyökerű motívumainál már említettük.
![]() |
Az 549-ben felszentelt San't Apollinare in Classe Ravenna egyik legszebb bazilikája. A templomot idillikus környezet veszi körül. |
A korai időszak freskóit többnyire csak leírásokból következtethetjük ki.
Egyiptomban a khalkédoni zsinat után az őslakos keresztények - a koptok -
a monofizita irányzathoz csatlakoztak, s így eltávolodtak a "hivatalos"
teológiai irányzattól. Ennek az etnikai és politikai ellentétnek a sajátos gyümölcse
a kopt hellenisztikus gyökerű falfestészet. Persze ez sem ilyen egyszerű,
mert Alexandria vonzáskörében ez helyes megállapítás, ám másutt, a távolabbi,
egyszerűbb települések jóval elzártabb közösségeiben a helyi hagyományok érvényesültek
elsősorban. Amit a vegyes lakosú, és görög alapítású településeken találunk,
az nagyrészt egyezik a korábban tárgyalt jellemzők nagy részével. Amit érdemes
hozzátenni, az a színvilág visszafogottsága és a statikusabb beállítások sugallta
rendreutasító megfogalmazás.
Maga a szó: ikon - eikon - csak egyszerű képet jelent, ám az idők folyamán
e jelentés gazdagodott, illetve specializálódott az egyházi festészetben teret
nyerő "szentkép" különleges fajtájává. Egyéb iránt akárki nem festhet
ikont - szent képet - csak az a szerzetes, aki meggyónta bűneit, aki böjtölt
és buzgón imádkozott, hogy műve a kegyelem világát szolgálja. A legkorábbi ikonok
még a realitás és a hellenisztikus hagyományok hatása alatt készültek, de a
fővárosi művészet világa egyre inkább az absztrakció, a természetfölöttire való
törekvés felé irányult.
A kopt táblaképfestészetnek legtöbbje elpusztult, és a korai freskókhoz hasonlóan
többnyire csak leírásokból következtethetünk milyenségükre. Az egyetlen biztos
pont a bawiti Apollón- kolostorból származó kétalakos kompozíció: Szent Ménasz
Krisztussal. A kolostorban található falképekkel rokonvonású, és feltehetően
a VI. század vége felé készülhetett.
Az V.- VII. századi Konstantinápoly iparművészei számos finomművű kisplasztikai
alkotást készítettek. Ezek a tárgyak jól tükrözik a kora bizánci iparművészet
kettős tematikáját, illetve az ebből fakadó új gondolkodásmód első sikeresebb
példáit.
Ezek közül is figyelemre méltóak az elefántcsontból készült diptichonok,
könyvborítók, ikonok, és a császári pompa kiegészítői.
Az elefántcsont- faragás fontos központja Antiokhea volt a késő ókortól Bizánc kezdeti fellendüléséig. Ravenna volt a legszorosabb kapcsolatban Szíriával, és itt őrzik a VI. századi elefántcsont- szobrászat legszebb példáját: Maximiánusz érsek trónusát.
A VI. - VII. század átmenetet képez a Földközi-tenger térségében az antik
világból, az új, keresztény világnézetet hordozó feudalizmus irányába. A VI.
század mélyreható változásokat hozott a birodalom lehetőségeiben. (642 arab
előretörés; Egyiptom, Szíria, és a VIII. század elején Észak- Afrika hódolt
be; 751 Ravenna bukása, sorozatos germán betörések, Róma önállósulása; a balkáni
szlávok egyre erősödő szerepe a közéletben stb.)
A szorongatott helyzetben Bizánc egyetlen biztos támaszai a kisázsiai területek
népei voltak.
Ebben az időben éles vita kerekedett III. León bizánci császár és II. Gergely
római pápa között a képek tiszteletével kapcsolatban. Ezt a vitát megelőzte
egy nagyon válságos időszak, amikor a császári hatalom anyagi feltételei apadni
kezdtek, mert a különböző nemesi, birtokosi érdekek egymás ellen fordultak.
Az egyház ezzel szemben határozottan törekedett vagyonának növelésére és a szabad
községek és kisbirtokosok földjeinek elfoglalása révén tekintélyes politikai
előnyre tett szert. Ez a gazdasági indíttatású harc nagyszabású vallási küzdelmet
indukált.
A kegyelemdöfést a vita kultúrált menetének Edessza elesése adta meg, ahol -
a hagyomány szerint - Krisztus hiteles képmását őrizték.
A képrombolók (ikonklasztok) teológiailag is alátámasztották érveiket,
ám a teológiai vita 726-ban, III. León parancsa folytán - a Khalké-templom
bejáratát díszítő hatalmas Krisztus-képet távolítsák el - tettlegességig fajult.
A fanatikus asszonyok megtámadták a parancsot végrehajtó férfiakat. Még ebben
az évben a császár és fia, Konstantin nevében kiadott egy törvénykönyvet, amelyben
szörnyű testi kínokat jelölt meg büntetésül, és amelynek szelleme messze távol
esik a Iusztiniánusz-féle jogrendtől, illetve az evangélium tanításaitól. A
császár ezt követően 730-ban rendeletben tiltotta meg mindenféle emberalakú
ábrázolását Krisztusnak, Máriának, az angyaloknak, és a szenteknek, illetve
elrendelte az ilyen képek megsemmisítését. Ugyancsak 730-ban az ikonodulok legelhivatottabb,
és műveltségével messze kimagasló, szíriai származású szerzetes- zenetudós
Ioannész Damaszkénosz védelmébe vette az ikonokat. Írásaiban támadta a császárt,
mert önmaga rendeletével is ellentétbe került, ugyanis udvarában is voltak szentképek,
melyek például Krisztust ábrázolták. Teológiai fejtegetései pedig újplatonista
jellegűek voltak; az alapgondolat Pszeudo-Dionüsszosz Areopagitész 500-ban megfogalmazott
álláspontját követte.
A császári rendeletek és a "lázadók" közti vita megosztotta a birodalom
lakosságát. Sok szerzetes kényszerült száműzetésbe, illetve Rómába menekültek,
és ott alakítottak ki kisebb közösségeket.
V. Konsztantinosz (741 - 775) mindenben megpróbált apja nyomdokaiba
érni. A monumentális építkezéseket végrehajtó, és apja törvényeit betartó, és
betartató császár 754-ben Hiereiában tartott zsinaton megnyerte magának a püspökök
nagyobbik táborát, és ezzel egy időre megnyerte az évek óta húzódó vallási csatát.
Ezen a zsinaton elfogadtatta velük elveit, a képek üdvösséget közvetítő szerepe
ellen is.
Ennek értelmében a fővárosban a pátriárka parancsára megsemmisítettek minden
arany-mozaikképet, és enkausztikát. Ezeknek a képeknek a helyére a IV.-
V. századi kisázsiai-hellenisztikus gyökerű ornamentikus, és állati díszítés
került.
V. Konsztantinosz halála után megváltozott a helyzet. Fiát IV. Leónt (775 -
780) VI. Konsztantinosz követte a trónon (780 - 797), aki helyett az anyacsászárnő
uralkodott. Eiréné, mint a bizánci nők általában, a szent ikonok buzgó
tisztelője volt. Tanácsadója Ioannész Damaszkénosz követője Theodórosz Sztuditész
segítségével 787-ben összeült Nikában a zsinat, ahol visszaállították az
ikonok kultuszát. A VII. egyetemes zsinaton 367 püspök támogatta a császárnői
elveket, és teológiailag is állást foglalt.
Ám ez a diadal sem tartott sokáig. A császárnőt 802-ben száműzték és újabb képrombolásra
került sor. Az utolsó ikonromboló császár V. León dédunokája, Theophilosz (829-842)
volt, aki ragyogó épületeket emelt a fővárosban.
A hagyomány számos ikon csodálatos megmenekülését jegyzi, és ezek a mai napig
is csodatévő szentképek hírében állnak.
III. Mikhaél (842 - 867) kezdeményezésére a 843-as zsinat visszaállította
a képek tiszteletét. Az ő megbízásából Bardasz a főváros kulturális szerepét
átszervezte, mert az arab előrenyomulás miatt a birodalom korábbi kulturális
központjai elvesztek. Tartós, szilárd, jól ellenőrizhető központot teremtett
a politikai, egyházi és tudományos élet vezetői számára. A főiskola vezetésével
Leónt, a kiváló matematikust bízták meg.
A IX. század második felében a birodalmat kettős veszedelem fenyegette: a török,
és a normann. Ezzel egyidejűleg a gazdaság válságos helyzete is egyre szorítóbbá
vált. A XII. században I. Manuél Koménosz (1143 - 1180) még utoljára
megkísérelte Bizánc régi fényét helyreállítani, de az utána következő dinasztia
uralma alatt olymértékben csorbult a császári tekintély, hogy a meggyengült
birodalmat könnyedén, 1204. április 13-án elfoglalta a keresztes haderő,
és megalakította a "latin császárságot".
E korszakban a liturgiát teljes mértékben kiszolgáló építészet volt
a meghatározó. Ez olyannyira igaz, hogy az egyéb nem kifejezetten egyházi funkciójú
épületeket is a keresztkupolás megoldásokhoz igazították.
A keresztkupolás templomépítészetnek a makedón dinasztia kori ránk maradt
legkorábbi emléke, a 847-ben épített boiótiai Skripiumban található.
Ennek a dinasztiának egyik legszebb építészeti megoldása volt I. Baszileosz
császár Nea palotatemploma, amelyet 881-ben szenteltek fel. Sajnos csak
korabeli leírásokból következtethetünk a pompázatos épületegyüttesre, a kainurgioni
palotáról is csak az írás maradt ránk, vagy a X. századi világi építészet
nagy részét is csak a könyvek őrzik.
A visszaállított képkultusz egyértelműen sarkalta a korábban meghurcolt szerzetesek
bőkezű támogatására a császári hivatalokat. Egyre- másra épültek a kolostorok,
I. Romanosz (920 - 944) megalapította a Mürelaion-kolostort, és 963-ban
az Arthósz tetején a katholikont.
A X.-XI. századi bizánci templomépítészet egyik legszebb emléke a sztirszi Hosziosz
Lukasz-templom. A templom egy helyi szent emlékét őrzi; 942-ben épült, de
a jelenlegi formáját a XI. században nyerte el. Hasonló megoldású IX. Konsztantinosz
Monomakhosz császár által alapított khioszi Nea Moné-kolostor, és leírások
szólnak arról, hogy neki tulajdoníthatjuk a Nagy Szent György mártírról elnevezett
kolostort is.
A X.-XIII. századi fővárosi egyházi építészet egyik legnevezetesebb épülete
a Haigosz Theodorosz.
A XI. századi építészet - különösen a balkánon - áttér a kisebb léptékű épületek
építésére. A monumentalitás eltűnni látszott.
Ennek ellentmond a korai XII. századi császári építkezés. II. Ioannész Komnénosz
feleségével, I. László magyar király leányával, Piroska-Eirénével (1118 -
1143) építtette a fővárosban a Pantokratór-templomot, amely a közép
bizánci korszak utolsó nagyszabású építkezése volt Konstantinápolyban.
E korszakban - a makedón dinasztia korszaka alatt - alakult ki a keresztény
feudális ideológiára támaszkodó bizánci udvari triumfális művészete, amelynek
alkotásai a baszileoszt és a baszilisszát a Pantokrátor vagy a trónoló Istenszülő
társaságában örökítik meg. Az egyházi művészet és a császári hatalom egyértelműen
összefonódott, és ennek gazdasági jelei is voltak, igaz ugyan ez korábban sem
volt titok - gondoljunk a pénzük két lapját díszítő császári és krisztusi, vagy
theotokoszi portrékra. Ebből következik, hogy a művészet legfőbb mecénása
a császári pár volt.
A makedón dinasztia korszaka alatt készült mozaikok nagy része elpusztult, így
például I. Baszileosz császár Nea palota-templombéli mozaikjai is csak
a könyvekben léteznek. A közép bizánci korszak templomainak díszítőrendszere
a Phótiosz által leírt sémát követte.
Ez a séma szinte építészetileg hierarchizálja a szenteket, az egyház-történetben
elfoglalt szerepükhöz méltóan. A vallási követelmények által szigorúan meghatározott
képi kifejezésmód, a merev előírások azt is eredményezték, hogy a közép bizánci
festészet képe sokkal egységesebb, mint a koraié, nem beszélve arról, hogy a
már említett kulturális központok mennyire hiányzottak a festészetből, és ennek
egyértelmű az akademizáló hatása.
Ebből az időből ránk maradt jelentősebb mozaikok a Hagia Sophia-templom falain
találhatóak. A kupolában Krisztus menybemenetelét a művész - alkalmazkodva
a kupola ívéhez - az alakokat igencsak megnyújtotta, és a fák között álló apostolok
figuráit is egyértelműen a főkompozícióhoz igazította. Ugyan itt található a
IX-X. században készült, az apszis északi falát díszítő Mihály arkangyal-ábrázolás.
A makedón korszak művészetében lépésről lépésre haladó stilizálási folyamat
következő stációja a II. Baszileosz alatt készült - Hagia Sophia-templombeli
- mozaik, amely a díszes trónuson, zöld párnán ülő, sötétbíbor ruhában,
gyermekét ölében tartó Istenanyát úgy ábrázolja, hogy balján a város alapítója,
Nagy Konstantin áll, kezében Konstantinápoly modelljével, jobbján I. Iusztiniánusz,
aki a székesegyház makettjét ajánlja fel. Ugyancsak X. századi alkotás az a
mozaik, amelyik az egyházatyákat ábrázolja a mai napig is kánon ortodox ábrázolás
szerint.
Ezekkel az arisztokratikus jellegű művekkel szemben, archaizálóbb, keletiesebb
azoknak a mestereknek a művészete, akik a sztiriszi Hosziosz Lukasz-kolostor
templomjának mozaikjait készítették 998 és 1050 körül. A templomot teljesen
elborító mozaikoknak a nagy része megmaradt, kivéve a kupolai Patokratórt,
amelynek későbbi freskó változata maradt meg.
A Hosziosz Lukasz-templom egyes mozaikművészeinek stílusa közti különbséget
nyomon követhetjük a különböző Mária ábrázolásokon. Az ellentétes szemléletű,
archaizáló, stilizáló és a plaszticitást jobban hangsúlyozó klasszikusabb mesterek
együttese a közép bizánci művészetben gyakran egymás mellett élő irányzatok
érdekes példáját mutatta.
A makedón korszak utolsó éveinek vallásos témájú mozaikművészetéről az elpusztult
fővárosi emlékek helyett csak a khioszi Nea Moné templomának mozaikciklusa
nyújt képet, amely IX. Konsztantinosz Monomakhosz idején készült. A hajó és
a narthex mozaikjainak központi témája Jézus élete az Angyali üdvözlettől
az Anasztasziszig.
A XI. század végén, a Komnénosz-dinasztia uralmának idején újabb klasszikus
hullám tört előre, amelynek példái Daphni templomának mozaikjain figyelhető
meg.
Ebben a korban az orvostudomány - az emberi test iránti tudományos érdeklődés
- a középkori viszonylatokban a legmagasabb nívóját érte el. Ennek a "tudományos
fejlődésnek" az egyértelmű hatása a Krisztus megkeresztelését ábrázoló
mozaik; az egyik legharmonikusabb bizánci aktábrázolás.
A korábban tárgyalt Hosziosz Lukasz és a Daphni közti stiláris különbséget a
különböző arkangyalfejek megoldásain is megfigyelhetjük.
Több mint fél évszázaddal később, 1118 táján készült a Hagia Szophia utolsó,
a bizánci császárkultuszra vonatkozó monumentális mozaikkompozíciója, amely
az álló, gyermekét tartó Theotokoszt II. Ióannész Komnénosz és felesége,
Eiréné-Piroska társaságában ábrázolja.
Bizánc hatalma Itáliában a X.-XII. században egyre kisebb területté zsugorodott.
Két területen volt még mit keresnie: Szicíliában, ahol katonailag, és közigazgatásilag
akart uralkodni, illetve Velencében, ahol csak gadaságpolitikailag akart nyomást
gyakorolni.
{Az említett két helyen körmérkőzéses volt a bennmaradási esély - 827. Arab birodalom-Bizánci császárság, 1059 Normann szabadcsapatok-Bizánci császárság bátor vitézei. A két küzdelem visszavágójára II. Roger (1101 - 1154) a legnagyobb normann fejedelem tett pontot. 1147 Korfu elfoglalása, majd Korinthosz válogatottja is veszített, és nemsokára rá Théba városa is második lett ebben a kétszereplős csatában. Ez csak azért volt kínos, mert itt készültek a korabeli selyemipar legszebb darabjai. Ezt a normannok is jól tudták, ezért szanálták az itteni iparágat, és Palermóba "hívták" a mestereket - meg a hernyókat is - , s ebből is jól látszik, hogy a normannoknak szükségük volt a bizánci iparra és művészetre.)
A XI. század közepére a normannok - északi emberek (nordmann) - teljesen uralmuk
alá hajtották e két központot is. II. Roger (1101 - 1154) székvárosában,
Palermóban számos bizánci jellegű mozaik maradt fenn. Az uralkodó királyi
kápolnájának, a Capella Palatinának mozaikjai 1143 - 1166 között készültek.
A mozaikok szimbólumrendszere a bizánci kánonra alapul, bár kissé nagyobb szerepet
kapott a katonai dicsőség sugalmazása, amely nem is csoda, hisz ők győztek itt,
s nem más.
Hasonló hatás érződik a Palermó melletti monrealei templomban is. A
mozaikok többsége II. Vilmos (1171 - 1189) idején készültek. A hajót
díszítő mozaikok stílusa keveredik a románkori Itália festészetével. Ebből -
és más jelekből - arra következtethetünk, hogy a normannok tudatosan egyesítették
a bizánci triumfiális művészetet az itáliai románkori hagyományokkal. Erre példa
a capuai San Angelo in Formis-templom festményein látható. A bencés kolostorhoz
tartozó templom építtetője, Desiderius apát, bizánci mesterekkel dolgoztatott,
akiknek helyi munkatársaik is voltak.
A másik központ Torcello volt, amely város leginkább Velencének és az ott folyó
kereskedelemnek köszönhette kulturális fellendülését. Az itt és másutt jelenlevő
bizánci művészet hatása fennmaradt Itália egészen a gótikus művészetéig ívelő
történelmében.
A közép bizánci freskófestészet jelentős része megsemmisült, a fővárosi emlékekből
semmi sem maradt. A falfestészetükről leginkább kappadókiai és makedóniai
emlékek alapján alkothatunk magunknak képet.
A kappadókiai falfestmények jórészt jelképes díszítésűek, de néha egy-egy
szentnek a képe is megjelenik rajtuk. A X. századi freskók igen gazdag anyaga
között szépszámmal találunk apokrif témájú képeket is. Ilyen például a Kilikar
kilisze-i barlangtemplomban található, az ártatlanságot bizonyító vízpróba
témája is, ahol József és Mária alávetik magukat a szertartásnak.
A birodalom nyugati részén a legkorábbi freskók az ohridi Hagia Szophiában
találhatóak. Az itt látható freskók némelyikének előképei vagy mintái mozaikképek
voltak.
I. Manuél Komnénosz idején Geórgiosz Pakurianisz, a balkáni bizánci seregek
kaukázusi származású vezére, 1083-ban a mai Bulgária területére eső Bacskovóban
sírtemplomot építtetett magának. A sírkápolnát Jézus életéből vett epizódok
díszítik, és igen gazdag a színvilága, a figurák markánsak, életszerűek.
I. Manuél Komnénosz császár idején a Balkán északi része Bizánc fontos katonai
és kulturális bástyája volt. Ekkor, vagyis 1164-ben készültek Makedóniában
a nerezi Hagiosz Panteleimón-templom freskói. A képek fő témája az előbbi
példához hasonlóan Jézus életéből vett epizódok. A makedóniai bizánci festészet
igen fontos központja a görög-albán határ menti Kasztória, ahol 72 templom,
kápolna vagy kolostor őrzi ezeket a műveket.
A közép bizánci falfestészet késői példái a Hagiosz Geórgiosz-templom falain
találhatóak. Ezek a falfestmények 1191-ben, tehát az Angeloszok ideje alatt
készültek. A figurák expresszív tálalásmódja kissé túlzó dekorativitással párosulva
már-már barokkos megfogalmazásban tárul elénk.
A képrombolás korszaka utáni idő az ikonfestészet első virágkora. A templomokban
ekkorra már általánossá vált, hogy a szentélyt és a hajót elválasztó falat képekkel
borították.
A korábbi ikonfestészettől eltérő finomsággal készítették a Konstantinápolyból
orosz földre került híres Vlagyimíri Istenanya ikont, amelyen Máriát
és a kis Jézust bensőséges, anya-gyermek viszonyban ábrázolja. Érdekes átmenet
a szobrászat és a festészet között Eudoxia színes márvány inkrusztációs díszítésű
emléke a XI. századból.
E kor legfejlettebb iparművészeti ága az elefántcsont-faragás volt. Különösen
a makedón uralom alatt élte virágkorát, de leginkább a X.-XI. század ideje alatt.
Ezt a fellendülést Bizánc kereskedelmi életének felpezsdülése váltotta ki. A
legkorábbi példákat az elefántcsont ládikákon találhatjuk. Ezeken a faragványokon
keveredik a hellenisztikus hagyomány, a Távol-Kelet művészete és a bizánci triumfális
ikonográfia stílusvilága. Erre jó példa a Troyes-ben őrzött láda, vagy
a Veroli-ládika.
Ezekkel a témájukban is antikizáló alkotásokkal szemben külön tárgyalja a kutatás
azokat az emlékeket, amelyek II. Romanosz koronázását ábrázoló dombormű köré
csoportosít. A X. századból két, a császárkultusszal összefüggő elefántcsont
táblát ismerünk, s mindkettőn Krisztus koronáz császárt. Az egyiken VII. Konsztantinosz
Porphürogennétoszt, a másikon II. Romanoszt és feleségét, Eudoxiát. Ezzel a
művészet is kifejezte a császár feudális "isteniségét", alakja egyre
közelít a szentek elvont képmásához, s elveszíti "halandóságát".
A X.-XII. századi elefántcsont-faragványok külön csoportját alkotják a klasszikus
jellegű triptichonok, s ezen belül is a legnevezetesebb az úgynevezett Harbaville-triptichon.
Hasonló triptichonok számos gyűjteményben láthatóak. A legtöbbjük alapfelépítése
hasonló, csak esetleg a középső kép témája lehet eltérő.
A jászberényi múzeumban őrzött úgynevezett Lehel kürtje eredeti rendeltetését
a rajta lévő faragványokból következtethető ki. A cirkuszi jelenetek valószínűsítik,
hogy a kürt a cirkuszi játékokhoz kapcsolódhat, ám Magyarországra kerülése után
új funkcióval ruházták fel, valószínűleg fejedelmi jelvényül szolgált. (Nem
lehet, hogy innen jön az a mondásunk, hogy: na itt van, nesze fújhatod?) Hasonló
kürt több gyűjteményből is ismert.
A makedón dinsztia alatt a szteait igen kedvelt anyaga volt a szobrászatnak.
Noha nem vetekszik az elefántcsont anyagának nemességével, mégis igen alkalmas
kisplasztikák készítésére. A legtöbb szteait faragvány témája egyházi jellegű;
a 12 főünnep jeleneteit örökítik meg, Máriát, angyalokat vagy szenteket.
A kisplasztika felhasználta a különböző drágaköveket is. Ezek a gemmák, amulettek,
vagy gyűrűk.
A keresztesek szörnyű pusztításai után keserves napok következtek Konstantinápolyra
és népére. Bár II. Ince pápa a "sötétség napjának" nevezte a "legkeresztényibb
Bizánc" kegyetlen kirablását, mégis az új, az úgynevezett latin császárság
egyházi hatalmának képviselői az erőszak eszközével akarták létrehozni a keleti
és a nyugati egyház unióját.
A római pápa hatalmától független ortodox papság és a nép szélesebb körű ellenállása
következtében szó se lehetett békés kulturális együttműködésről. A templomok
nagy részét bezárták, a liturgia latinul folyt tovább, és a hatalom jogfolytonosságát
a Kis-Ázsiában alakult nikaiai császárság képviselte.
A birodalom területén a bizonytalanság uralkodott el. Az uralkodók igyekeztek
házasságok révén szövetségesekre szert tenni. Dukasz Vatasztész (1222 - 1254)
II. Frigyes veje lett. A nikaiai császárság egyre terjeszkedett, és a bizánci
birodalom jó részét egyesítette; azonban 1259-ben Mikhael Palailogosz megdöntötte
a Laszkarisz-dinsztiát, ezzel megszüntetve a nikaiai császárságot, majd 1261-ben
Konstantinápolyt is elfoglalta seregével, megdöntötte a latin császárságot.
Nyugat művészete új, közvetlen kapcsolatba lépett a bizánci világgal.
A keresztes hadak nem csak Konstantinápolyban arattak nagy sikereket, hanem
elfoglalták Ciprust, sőt eljutottak a Szentföldön keresztül a Sinai-félszigetre,
ahol a keleti keresztény művészet ősi kultúrájával is találkoztak.
Az 1958 és1965 közötti expedíciók a Sinai-félszigeten 120 olyan ikonra találtak,
amin egyértelműen látszik, hogy latin - főként olasz és francia - mesterek készítették
görög illetőleg keleti keresztény elődeik hatására. Nagy részük a Sinai hegyen,
Akréban készült.
Az ikonok ikonográfiájukban a keleti keresztény hagyományokhoz kapcsolhatóak,
szerepük azonban más, mert a latin keresztény liturgiában nincs szerepe az ikonosztázisznak.
A keletre jött nyugati művészek ennél fogva átalakították saját szertartásaikhoz,
hagyományaikhoz a keleti egyház művészetét, és ez gyakran érdekes új típusokat
szült. Mózesnek a keleti kultúrában két "arca" létezett: szakálltalan
ifjúi, és hosszúszakállú, ószövetségbeli prófétai.
Nos a Sinai hegyen talált Mózest ábrázoló ikon egyik kritériumnak sem felel
meg - rövid bajusz, vékony körszakáll, kiugró pofacsontok, szigorú tekintet
- és minden stilizálás ellenére portrészerűnek hat.
Fontos a Krisztus-ábrázolásokban létrejött változásokat ikonográfiai és ikonológiai
szempontokból is nyomon követni.
A kora bizánci időben a kereszten függő Megváltót hosszú ruhában, nyitott szemmel,
mint élő diadalmas királyt ábrázolták. Ez a szemlélet a közép bizánci idők folyamán
gyökeresen megváltozott: majdnem teljesen ruhátlan, fejét lehajtó, halott Krisztus
lett belőle. Ez a szemléleti változás, amely a Megváltó szenvedésének emberfeletti
felmagasztalása helyett a fájdalom döbbenetes drámáját tárja elénk, nemcsak
a bizánci teológiában bekövetkezett vallásos szemlélet változására utal, hanem
Nyugaton is érvényesült.
Újjászületés és bukás
{IDE JÖN KHORA1.JPG}
VII. Mikhaél Palailogosz 1259-ben megszüntette a nikaiai császárságot,
és 1261. augusztus 15-én Mária elszenderedése napján visszafoglalta Konstantinápolyt.
Új korszak nyílott tehát a bizánci világ történelmében, az utolsó fellángolás
a teljes pusztulás előtt. A sikerek ellenére VII. Mikhaél pontosan látta az
uralmát fenyegető veszélyeket, különösen az oszmán-török birodalom hódító törekvéseit.
Szövetségére volt szüksége, és ezt a római pápaságban kereste. 1272-ben létrejött
az első unió a bizánci és a római egyház között. Ez azonban nem bizonyult tartósnak.
A XIV. századelején Bizánc helyzete egyre kínosabb lett, meggyengült és a törökök
ugrásra készen álltak. Káosz uralkodott. A császári tekintély soha nem volt
olyan mélyen, mint a XV. században.
VIII. Ioannész alatt, 1430-ban a török elfoglalta a birodalom második legfontosabb
városát, Thesszalonikét. 1438-ban Ferrarában elkezdődtek a zsinaton az újratárgyalások
a két egyház egyesüléséről. A tárgyalásokat 1439-ben Firenzében folytatták,
ahol július 6-án kiadták a két egyház újraegyesüléséről a bullát. Igen ám csakhogy
elkéstek a döntéssel és a nyugat nem támogatta kellőképpen a keletet.
A magyarok és a balkáni szomszédok erejükön felül próbáltak segíteni egészen
1444-ig, amikor Várnánál súlyos veszteségeket szenvedtek a törökökkel szemben.
1449-ben meghalt VIII. Ioannész. Murad, török szultán pártfogoltja, az elhunyt
császár öccse, XI. Palailogosz-Dragasz Konsztantinosz (1449 - 1453) lépett
a trónra. A korabeli írások nagytudásúnak írják le, és kimagasló képességűnek,
ám ellenfele, az 1451-ben trónra lépett II. Mohamed szultán, kegyetlen,
modern és jól megszervezett túlerővel rendelkezett.
Az új szultán 1252 koratavaszán elhatározta, hogy minden haderejét Konstantinápoly
elpusztítására fordítja. A városban a különböző érdekek harcoltak egymással,
vakon, nem látván a közelgő veszélyt. 1453. elesett a Fekete-tenger melletti
Meszembria, egy újabb fontos kulturális központ.
1453. május 29-én a törökök betörtek a városba. Maga a bizánci császár
seregének élén harcolt, és a csatamezőn esett el.
Janus Pannonius 1453-ban írt epigrammájában gyönyörű ívét rajzolta meg Bizánc
történelmének:
"...Constantinus alatt emeléd nevedet fel az égig,
Constantinus alatt dőlt le a porba fejed...."
A Palailogosz-dinasztia legfőbb feladatának tekintette, hogy újjáépítse az
elpusztult Konstantinápolyt. VIII. Mikhaél templomokat, lakóházakat épített,
nővére zárdát alapított, fia II. Andronikosz Palailogosz (1282 - 1328) pedig
folytatta a városok fejlesztését, újjáépítését.
A Palailogosz-kor legkiemelkedőbb épülete a Hagioi Aposztoloi-templom.
A görögkereszt alaprajzú, öt kupolás, nyugati oldalán két narthexszel végződő
épület Niphón konstantinápolyi pátriárka emeltette 1312 és 1315 között.
A Palailogosz-korszak kulturális megújulásában az új dinasztia nagymértékben
támaszkodott a szerzetességre, annál is inkább, mert a kolostorok voltak a legszilárdabb
ellenállási fészkei a keresztesekkel szembeni mozgalomnak. Egyik ilyen kolostor
volt az 1270-ben épült Pantokratór-kolostor.
A XIV. században épült különös kolostorváros Meteóra, a harcok elől menekülő
szerzetesek építették a megközelíthetetlen sziklák csúcsára, párkányára. Magát
a Meteóra-kolostort az úgynevezett Platüsz Lithoszon 1356 és 1372 között
alapította Athanasziosz remete öt társával együtt.
1388-ban Athanasziosz tanítványa, Ioszeph került a közösség élére. A királyi
vérből származó szerzetes új szellemet vitt a kolostorok kissé merev légkörébe.
Ésszerű rendszabályainak köszönhetően szervezettebb lett az életük, és ez idő
alatt lett Meteóra a leggazdagabb "fecskefészek" a sziklák között.
A késő bizánci kultúra történetében különleges színfoltot jelent a Peloponnészoszi-félszigeten,
Spárta közelében épült "bizánci Pompeji": Müsztrasz. A várost
szintén a keresztesek 1204-es győzelme nyomán alapították. Ez a város politikailag
önálló volt, annyira amennyire deszpotész néven császári leszármazottak uralták.
Ebben az időben épültek Müsztrasz legszebb templomai. Ilyen például a Hagiosz
Theodórosz-kolostortemplom, amely a Nea Moné hagyományait követi, illetve az
1310-es Aphendiko-templom is.
Bizáncban hiányzott a szabadságnak az a légköre, amely az itáliai városállamok
művészeit éltette. A XIII. század végén és a XIV. században, a Palailogosz-dinasztia
virágkorában a korabeli leghaladóbb festészettel egyenértékű alkotások születtek
Konstantinápolyban, Thesszalonikében, és Müsztraszban.
A XIV. század elejének nagy bölcselője Theodórosz Metokhitész új formát
adott a klasszikus harmóniaelméletnek, amely az egységet hangsúlyozta a sokféleségben.
A polifóniának ez a megfogalmazása érvényes a kor festészetére is.
A késő bizánci mozaikművészet legjelentősebb ciklusai a Konstantinápolyi
Khóra-templomban láthatóak. A templom mozaik tümpanonja a templom újjáépíttetőjének
alakját is megőrizte. A narthexben található mozaik Mária életét beszéli
el, és ennek stílusa a hellenisztikus hagyományok utolsó példája.
A másik fontos kulturális központban, Thesszalonikében a Hagia Aposztoloiban
látható jelentős mozaikciklus. A kupolát a Pantokratórt ábrázoló mozaik
díszítette, az íveken az evangélisták láthatóak; a legjelentősebb a Jézus életét
ábrázoló mozaikok.
A Khóra-templom mellékkápolnájában található a freskóciklus csúcspontja,
az egyetemes megváltás gondolatát kifejező Anasztaszisz jelenete.
A thesszalonikéi iskola hatása a Palailogosz-dinasztia alatt messze kiterjedt
a Balkánra. Ennek példáit megtalálhatjuk Szerbia területén, vagy akár Novgorodban
is.
A Palailogosz-dinasztia alatti festészet egyik fontos központja: Müsztrasz.
A Szent Demeter tiszteletére emelt Métropolisz legrégebbi falképei még a XII.
századi miniatúrák stílusát követi. Az itt található leggazdagabb freskóciklus
őrzője a Peribleptosz-templom.
Sajnos a XIV. század végének falfestészetéből sem a fővárosban, sem Müsztraszban
nem maradt semmi. Csupán írásokból tudunk valamit róluk.
A XIV. században a táblaképfestészet igen előkelő helyet foglalt el. A Palailogosz-dinasztia alatt az ikonfestők maximális támogatottságot élveztek. A kor humanista felfogásának, az újjáéledő hellenisztikus hatásoknak megfelelően a szentek arcának ábrázolásában is jelentkezett egy bizonyos realisztikus igény, ám ezt korlátozta a szigorú aszkétikus irányzat, amely a megdicsőült emberalak megjelenítésére törekedett. E korszak zárta le a bizánci ikonfestészet fejlődését, sajátos különállását a nyugati egyházművészettől, s ekkor alakult ki véglegesen az a hieratikus formanyelv, amely a mai napig is meghatározza az ortodox egyházművészetet.
A Palailogosz-dinasztia alatti iparművészet, talán a textilművészetet kivéve,
nem hozott semmi újat. Sőt ha lehet mondani az ötvösművészetük árnyéka a korábbi
mesterműveknek.
A textilművészetük is tulajdonképpen csak az epitaphionokra korlátozódik,
melynek néhány valóban mesteri példái elkápráztatják a nézőt. Ilyen például
a Nagy Károly-dalmatika.
A klasszikus világ nosztalgiája, a bizánci keresztény művészet újjászületése
együtt járt a növekvő mohamedán térfoglalással és ízlésvilággal. A korszak ábrázolóművészetében
a kettős hagyomány küzdelmét és összefonódását láttuk.
A bizánci kultúra hagyománya kétarcú. Az egyik fő irány az antik korok tudományának
és hagyományának tisztelete, a másik az új, feudális kultúra, amelynek hatása
a nyugati kultúrkör életét nagymértékben befolyásolta.
Kétségtelen, hogy a keresztes háborúk elindulásától a bizánci művészetben egyfajta
merevedés figyelhető meg; de ne gondoljuk, hogy teljesen elcsontosodott ezen
művészeti irány. Egészen az 1900-as évekig számos stílusbeli változás zajlott
le. Csak 1900-ban tartott gyulafehérvári-fogarasi zsinaton döntöttek úgy, hogy
az egyetlen elfogadható irány a bizánci konvenció, nehogy a képekbe profán vonások
kerüljenek, ami a jámbor lelkeket megzavarná.
- feladatok -