TANULÁS ÉS KONDICIONÁLÁS
(7. fejezet)
I. A tanulás különböző megközelítései
Korai munkák nagy része: behavioristák -inger-válasz, asszociációk megtanulása
(hangsúly a külső ingereken), az egyszerű asszociációk a tanulás építőkövei,
jutalmak és büntetések (minden, még a nyelv is), minden élőlény egyformán
Későbbi kutatások: kognitív -mit tud az állat az inger és a válasz közti
kapcsolatról, stratégiák, szabályok. Biológiai -fajra jellemző tanulási
mechanizmusok, biológiai tényezők
Van-e a könyv szerint általános tanulástörvény, és hogyan viszonyul ehhez
a kérdéshez a tanulás asszociatív felfogása?
II. Klasszikus kondicionálás
1. Pavlov kísérletei
- először az étel látványára (vele egyidőben hang vagy fény adása; ez a feltételes
inger (CS) az állat nyáladzik (feltétlen válasz (UCR) nem igényel
tanulást), étel (feltételen inger (UCS), majd sok társítás után kialakul
a feltételes válasz (CR): nyáladzás az étel látványa nélkül csak a
hang/fény megjelenésekor.
- Kísérleti változatok
társítás, próba, tanulási fázis, kapcsolat megerősítés, kioltás, spontán felújulás,
előrejelzés, legátlás
- Különböző fajok kondicionálása
laposférgek áramütése, rákos beteg, gyógyszeres kezelés, kezelőszoba, rákos
gyermek, gyógyszeres kezelés, fagylalt
2. Jelenségek és alkalmazások
- Másodlagos kondicionlás
biológiailag fontos inger, fény - élelem, fény - hang, beteg, kezelőszoba,
hang - kezelőszoba
- Generalizáció és diszkrimináció
hasonló ingerek, GBR, hangmagasság, generalizáció, diszkrimináció, differenciális
megerősítés
- Kondicionált félelem
hang - áramütés, hang - félelem, Watson és Rayner: emberek félelme
kondicionálható, gyógyító technikák, fóbia kioltása, érzelmi reakciók
- Kondicionálás és drogtolerancia
CR az UCR ellentéte, injekció - morfium, morfium - fájdalomérzékenység növekedése
3. Bejósolhatóság és kognitív tényezők
Tolman: mit tud az állat a két inger közötti viszonyról
- Kontiguitás avagy bejósolhatóság
Pavlov: időbeli érintkezés (kontiguitás) időben közel legyenek az ingerek
(ideális: fél másodperc különbség), kognitív: CS megbízható bejóslója UCS-nek
Rescorla: K: "kutyáknak mindig/szabálytalan időközönként hang
az áramütés előtt" (a CS és UCS közti előrejelzési kapcsolat a legfontosabb),
meteorológusok és a viharjelzés
Kamin: blokkolás K: "3 szakasz/2 csoport", CS redundáns
- Bejósolhatóság és érzelmek
Veszély/biztonság jelzés, fájdalom megbízható előrejelzése vagy szorongás,
Seligman fekélyes patkányai
- A klasszikus kondicionálás modelljei
Rescorla-Wagner modell: UCS meglepősége, versengő CS-ek,
Holyoak, Koh és Nisbett: kognitív modell: szabályalkotás
4. Biológiai korlátok
etológusok (pszichológusok + biológusok): különböző mechanizmusok tanulásra
(biológiailag behatárolt a kondicionálással tanulható feladat)
- Etológiai megközelítés
genetikailag meghatározott "viselkedési tervrajz"
- A klasszikus kondicionálás korlátai
Garcia és Koelling: K: "ízelkerülés", patkány: fény+hang
/ rossz íz, rosszullét - íz, madarak: inkább a látvány, mint az íz
- A tanulás neurobiológiai alapjai
Szerkezeti változások
Nincs tanulási központ, nem az aktivitás növekszik a tanulással, szerkezeti
változás a szinapszisban, LTP
- Tanulás egyszerű élőlényekben
neurotraszmitterek száma/axonvégződések száma, felvett neurotranszmitterek
száma/receptorok száma, szinapszis mérete/új szinapszisok, habituáció/szenzitizáció
A habituáció és a szenzitizáció idegi alapja
Kandel kutatásai, Aplysia kopoltyúja, szifon ingerlése, neurotranszmitterek
mennyiségének csökkenése, szifon megérintése + a farokra erős inger, facilitáló
interneuron
Próbáld meg valakinek (aki valószínűleg nem tud sokkal többet erről, mint
Te tudtál az alfejezet elolvasása előtt) elmondani a pavlovi kondicionálást!
Milyen alkalmazásait ismered?
Min alapul a kognitív kritika?
Hogyan, milyen kísérlettel igazolta ezt Rescola?
Milyen két alternatív kognitív modellt ír le a könyv?
Mik a klasszikus kondicionálás biológiai korlátai, illetve a neurobiológiai
alapjai?
- teszt-